5 juli 2013

Jag hämtade en låda med blommor

Det är så bra att ha en mamma o pappa som har en stor gård där det växer så det knakar och blommorna sprider sig ohejdat. Nåja, kanske mindre kul för dem ibland men toppen för alla som behöver växtlighet till sina nya rabatter dvs. jag! Jag tog med mig en stor plastlåda och beväpnade mig med en spade. Allt detta grävde jag upp och tog med mig hem.



Rabatten med den lilla uppstammade syrenen fick Alunrot (Heuchera) som granne, och dessutom någon sorts marktäckare med ljust rosa blommor och som sprider sig med revor. Spännande liten sak.


I gul-orangea rabatten växer nu Smörbollar, Vallmo, brandgula Dagliljor, en annan orange perenn som ingen tycks veta namnet på, någon sorts Gullviva, en spännande gul liten marktäckare och Oregano! Dessutom har jag fyllt ut med lite sommarblommor som Tagetes och Salvia som jag också fått av mamma. Ska bli spännande att se om vi lyckas få blomning hela sommaren, det skulle jag gärna bli bättre på. Långa perioder hittar man ju knappt en enda blomma i trädgården och sen tycks allt blomma på samma gång...


I den stora bänken längst bort finns nu Daglilja, Bergsklint, Prästkrage, flera sorters Akleja, Löjtnantshjärta, Fänrikshjärta, Karpaterklocka, en lila perenn utan namn, en med höga vita ax och slutligen en malplacerad växt med gula stånd (ska säkert flyttas än men fick inte plats någonstans i första flytten).

Dessutom har sambon fyllt upp den ojämna gräsmattan och sått nya frön! Så nu börjar vi faktiskt vara klara med trädgårdens grundstomme, hurra! Inga fler jätteprojekt på gång och inget grävande, "bara" underhåll och lite mer plantering. Så skönt!




4 kommentarer:

  1. Hallå! Så roligt att du delar med dig av din blogg! :) Å va fantastiskt fint ni fixar å gör i er trädgård, wow!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad snäll du är! Jag blev nästan tvungen att göra en blogg för att komma ihåg allt vi gjort och det är ju mycket roligare att dela med sig :) Kom gärna hit någon dag!

      Radera
  2. Så snyggt det blir!! Det är så mycket intressantare med gångar i olika material (gräs och sten tycker jag mig se?!) som snirklar sig fram, än bara en gräsmatta med rabatter längs med kanterna. Många tummar upp! Om du vill ha mera orange så har jag lite liljor som inte passar in riktigt här :) och i lillebrors förvildade trädgård finns både gulltörel och praktlysing i stora mängder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej gräsmatta är vi inte så förtjusta i, speciellt inte sambon. Han älskar sten, som det kanske syns... Men nu har vi kompromissat och känner oss rätt nöjda, det är mest stengångar av olika storlekar på betongsten och sen är det lite gräsmatta/gångar som klipps nitiskt och gödslas överdrivet mycket! För ska man alls ha en gräsmatta ska den se ut som en golfgreen, också det enligt sambon :)

      Tack för erbjudandet om växter! Just nu ryms det inte mera här på baksidan, men vi har rabatter på framsidan av huset också som vi inte ens börjat med, jag kanske får återkomma då? Jag som inte ens gillar gula blommor tycker plötsligt det är ganska snyggt...

      Radera