13 juni 2013

Att sy ett babynest

Efter att ha landat lite i chocken över att vi skulle bli föräldrar, så började det klia i mina fingrar av längtan att få tillverka något till babyn. En av de första saker jag bestämde mig för att sy var ett så kallat babynest (de finns också att köpa, men är ganska dyra). Ett babynest ska vara en mysig plats för babyn att ligga i den första tiden, man kan ha det i föräldrasängen om man är rädd för att rulla över babyn när man sover (men jag lovar, det gör man inte!), babynestet kan ligga i spjälsängen för att göra den lite mindre eller man kan låta babyn vila i nestet under dagen. 

Nu är jag ju verkligen vad man kunde kalla syamatör, så det får inte vara för krångligt! Efter att ha googlat runt lite och studerat olika guider gjorde jag en egen variant av de mönster jag hittade, men den blogg som inspirerade mig mest var denna:

På den först länkade bloggen finns många bilder till steg-för-steg-beskrivningen, så det kan löna sig att titta in där. Själv hade jag ingen bra kamera till hands, så det blev bara en suddig bild av slutresultatet:

 
Ett babynest!


Jag började med att ta ett gammalt påslakan, mjukt och skönt slitet! 
Sen klippte jag en kvadratisk bit (ca 60x60 cm), vek den dubbelt räta mot räta och sydde ihop långsidan och ena kortsidan. Vänd tyget med rätsidan ut. Det blev bottenplattan.

Kanten gjorde jag genom att klippa en lång bit (ca 40x180 cm) i dubbelt tyg av påslakanets ena långsida, jag la alltså ut lakanet på golvet och klippte ca 40 cm in från kanten längsmed hela lakanet. Eftersom kanten på så sätt redan var sydd var det enkelt att fixa en kanal genom att sy en söm ca två cm in från lakanets kant. Sen tog jag ett par meter bomullssnöre, fäste det på en säkerhetsnål och trädde snöret genom kanalen. 

Kanten ska nu fästas mot botten, det går lättast om man börjar högst uppe på mitten av bottenplattans kortsida och nålar fast mitten av kant-tyget där (rätan ska vara ner). Sy ihop med sicksack. Vik sen över den andra hälften av kanttyget och sy ihop med raksöm. Arbetet ska nu se ut som ett stort T!

Nåla ihop resten av kanttyget så det bildar en tunnel och sy ihop med sicksack. Nåla och sy fast kanttyget i bottenplattan (obs! kanterna ska vara längre än botten!) men sy inte ända ut i hörnen där tyget svänger eftersom det kan bli lite klumpigt då. 

Dags att fylla babynestet. Jag tog fyllning ur ett gammalt täcke, men det finns också vadd att köpa eller så kan man använda en tunn madrass. Ta det som finns! Klipp till fyllningen och stoppa bottenplattan. Sy ihop öppningen i botten, helst för hand så blir det snyggast. 
Fyll kanterna med vadd - billigast blir det att ta fyllningen ur en gammal kudde, eller köpa IKEAs billigaste kuddar för 2 euro styck och använda innehållet i dem. Stoppa inte för hårt, i mitt nest blev det lite för mycket vadd! Sy igen kanttygets öppningar när du är nöjd. 

Dra åt snöret lite och knyt till så babynestet stängs. Klart, bara att vänta på bebisen!

Jag måste ju bara visa en bild på babynestet med innehåll också :-) Det blev lite i minsta laget då jag stoppade kanterna för hårt, men hon sov länge och gott där ändå. Vi använde vårt babynest mycket flitigt ända tills dottern blev så stor att hela benen fick hänga utanför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar