20 juni 2016

DIY skattkista till barnkalas

Jag bestämde mig alltså för att göra en skattkista till barnkalasets skattjakt och det på enklast möjliga sätt! Efter att ha googlat runt lite för inspiration (Pinterest levererar som vanligt!) så valde jag att utgå från en kartonglåda i lagom storlek som jag faktiskt hittade i kartongåtervinningen...
Först skar jag av den ena av långsidans flikar. På den andra fliken tejpade jag fast en större bit kartong, som jag först rullat runt en kavel för att få den rätta formen. Det blev kistans lock. 



Sen vek jag upp kartongens båda sidoflikar, tejpade fast dem mot locket och klippte bort de hörn som stack ut. Jag använde genomgående målartejp, eftersom den går att måla på. Jag drog också loss så mycket av kartongens tejp och klisterlappar som möjligt.

När stommen till kistan var klar, målade jag den med vanlig vattenfärg i flera lager! Inte så jättehållbart, men huvudsaken var ju att kistan höll ihop till kalaset och att det inte skulle regna på den... Ett nyckelhål och handtag ritade jag också dit, det kan man säkert göra snyggare men jag hade lite tidsbrist :)


Inuti kistan skrynklade jag ihop rosa silkespapper för att fylla upp den lite, och sen var det dags för själva skatten! Jag hade hoppats att få tag på chokladpengar, men det visade sig vara helt omöjligt (tips för den som är ute i god tid är att handla chokladpengar runt julen, då är alla butiker fyllda med dem...). Istället blev det en variant med små cellofanpåsar fyllda med ett godishalsband, en slickpinne och några lösa karameller. 



Ovanpå påsarna satte jag bijouterier som jag fyndat för en billig peng vid loppis. Eftersom det var fem deltagare i kalaset räknade jag noga så det blev fem halsband och tio armband. Det värsta som finns i barnens värld är ju om något är orättvist...

Jag kände mig riktigt nöjd med skattkistan och dess innehåll, och den blev också väldigt uppskattad av barnen! Allt som allt tror jag den kostade mig under 10 euro och alla barnen fick något smått att ta med sig hem (och vi slapp de stora godispåsarna som annars verkar vara standard på barnkalas).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar