29 juli 2013

Det blommar!

Titta, vår nya klematis 'Madame Correvon' blommar redan, fast vi planterade den för bara några veckor sedan! Jag vågade inte riktigt hoppas på blommor redan första året :)
Jättefin är den, mer röd-lila blommor än jag hade föreställt mig men det blev ju jättebra. Så där är det jämt här hos oss, visst planerar jag och funderar men när det sen kommer till kritan så impulsköper vi nästan alltid ändå (vi tar det som finns helt enkelt), och vi blir så gott som alltid nöjda!

  
Vår andra klematis 'Jackmanii' får vi visst vänta på än, den har bara antydan till knoppar. Men så ska den också blomma betydligt senare så jag håller tummarna för att den hinner slå ut innan hösten. 
Om båda klematisarna hinner blomma och vissna ner innan hösten tänkte jag klippa ner dem till 15-20 cm och hålla tummarna för att de överlever vintern. Mamma och pappa upplyste mig snällt om att alla deras försök att odla klematis misslyckats efter max några års vintrar, utom då alpklematis som verkar överleva det mesta. Men den vill jag inte ha...om våra fina klematis fryser bort försöker vi nog med något annat nästa år. Kanske kaprifol? Men först håller jag tummarna för att våra skönheter ska trivas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar