29 augusti 2013

Sensommaraugusti

Det märks att jag inte har så mycket tid för trädgårdssysslor just nu. Hinner ju knappt ens titta på de höstblommande växterna, men clematisen 'Jackmanii' gör mig glad varje gång jag slänger ett ögonkast genom vardagsrumsfönstret på väg från en aktivitet till en annan! Vilken blomsterprakt! Den är betydligt mer lila än jag föreställt mig, trodde vi köpt en ljust blå-lila sak...men jag klagar inte, lila är ju min favoritfärg.


Sen överraskades jag av att hitta mogna jordgubbar i bänken när jag skyndade förbi. Dottern blev också glad över den sena skörden :)


Dahlian blommar fortfarande för fullt och är så vacker. Däremot tvivlar jag på att Madeira-kallan precis intill (nere till vänster) hinner blomma alls denna sommar - mamma har ett likadant exemplar och hennes fick få blad och några blommor. Min fick massor med blad och inga blommor. Så kan det gå. 

Min paprika får visst några mogna frukter trots kalla nätter och ogynnsamt nordvästläge! I natt blev det nog för kallt för stackaren slokade med sina blad hela förmiddagen. Tror de ska få bo inne i värmen i natt, jag vill ju gärna skörda några chilis och paprikor innan nattfrosten kommer på allvar.  

2 kommentarer:

  1. Men va?! Jag började tro att chilisarna inte kommer få någon annan färg än grön!! :o mina är fortfarande bara gröna nämligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså? Det var ju lite orättvist, du som skämt bort dina med växthus och allt! Nu fotade jag ju bara paprikan, men en av "dina" chilis är typ 15 cm lång och helt röd, och samma planta har 2-3 till som är gul-orangea just nu så de hoppas jag också kunna skörda! Den andra plantan blommade senare så där är jag tveksam, men vi får se :)

      Radera