24 september 2013

Loppisfynd - ekoshopping

Jag har gått från att inte alls tycka om loppisar (unkna ställen med konstiga lukter och gamla tantkläder) till att bli en hyfsat flitig loppisbesökare som inte ens tvekar att köpa loppiskläder till mig själv (tro mig, en sån galen tanke hade aldrig kommit på fråga för något år sedan). 
Jag tror vändningen kom när jag fick barn och insåg att det är mycket trevligare med begagnade kläder som redan tvättats många gånger istället för nya kläder som luktar starkt av kemikalier, för att inte tala om att man faktiskt kan spara en rejäl slant på att köpa begagnade barnkläder. De växer ju så snabbt de små rackarna, så kläderna hinner ju knappt användas ens. 

Det hjälpte nog också till att intresset för loppis bland gemene man verkligen växte explosionsartat, och plötsligt var loppisarna inte snuskiga källarutrymmen med uråldriga kläder mera, utan ljusa fina lokaler fyllda med helt vanliga och fina bruksföremål!

Hela Allerias första år handlade jag i princip alla hennes kläder på loppis. Nu blir det lite sämre med den saken eftersom utbudet för större barn är sämre - jag antar att kläderna helt enkelt slits så mycket att det inte finns något kvar i bra skick att sälja. Ändå försöker jag ta en runda nu som då och alltid hittar jag något plagg till hennes garderob. 

Här finns också något att tänka på - det mest ekologiska shoppandet är det som vi inte köper, alls... Det är lätt att dras med när allt är så billigt och så kommer man hem med famnen full av kläder vecka efter vecka, även sånt som man egentligen inte ville ha eller behövde. Kritiska ögon och en fråga till sig själv: Behöver vi faktiskt detta? Kommer det att användas? räcker ganska långt. 

Men en sak man aldrig aldrig någonsin kan få för mycket av är böcker! Och eftersom vårt gårdsmusteri klarade hälsoinspektionen utan minsta lilla anmärkning tyckte jag att jag visst kan få fira med en loppisrunda - som blev en riktig fyndresa denna gång. 

Hittade hela sex stycken böcker av Allerias absoluta favoriter. Mycket glad och nöjd tjej som skulle läsa alla böckerna innan hon kunde tänka sig att sova. 


När det blir höst och mörkt igen vaknar alltid mitt intresse för handarbete och stickning. Hittade massor med inspiration i boken med stickmönster för barn, det är alltid så mycket roligare att sticka barnkläder eftersom det går så snabbt... 
Dessutom hade jag turen att hitta två nya böcker till serien om Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith! Nu har jag lyckats hitta de nio första av totalt tretton böckerna på loppis, det är inte illa. Dessutom kom jag hem med en klänning till mig själv, perfekt till kommande solsemestern, och två bunkar i rostfritt stål som ska ersätta de gamla nötta plastskålarna i vårt kök. Bra avslut på en vanlig måndag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar