11 oktober 2013

Köksön

Bordsskivan fastskruvad, stolarna uppackade och monterade och skräpet bortforslat - äntligen får vi använda vår köksö / nya matbord! Så.Himla.Skönt att slippa springa fram och tillbaka till vardagsrummet varje gång det ska ätas. 
Det som fattas är något snyggt på väggen, jag har vissa planer på en eller flera tavlor men det är inte så enkelt att hitta något som varken är för stort eller för smått och som passar med färgerna. Förslag, någon?


Bordet invigdes med en furstlig middag bestående av fisksoppa som sambon kokat, och det var nog en av de godaste soppor jag någonsin ätit - helt i klass med den fantastiska soppan som serveras varje år på Grisselödagen ;) Så bara för det tänker jag skriva ner receptet också, så vet jag var jag har det sen.

Fisksoppa

Ingredienser:  
- färsk laxfilé, 600 gr
- schalottenlök 5 st
- potatis 4 st
- vatten 1 l
- fiskfond 3 msk (el. buljongtärning)
- vitt vin (torrt) 2,5 dl
- persilja ½ kruka
- timjan ½ kruka
- dill ½ knippe
- smör till stekning
- salt och vitpeppar
- äggula 3 st
- grädde 3 dl

Tillagning:
Skala och hacka löken. Skala potatisen och skär i bitar. Hacka persilja, timjan och dill. Fräs löken mjuk i smöret i en stor kastrull några minuter, utan att bränna. Tillsätt vatten+fond, potatis och hälften av timjan och persilja. Salta och peppra. Låt småkoka i ca 15 minuter. (Passera soppan genom en trådsil.) Häll tillbaka spadet i kastrullen och sänk till låg värme. Vispa ner äggulor och grädde. Rensa och skär laxen i tärningar (3x3 cm) och lägg i kastrullen. Låt koka upp. Tillsätt dill, resterande persilja och timjan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar