30 december 2013

Julgodis - lakritskola med havssalt och rocky road

I år försökte jag mig faktiskt på att baka julgodis också, vete sjutton vad som flög i mig där men tror jag blev inspirerad (och avundsjuk) av alla goda kreationer som ramlade ner i mitt Facebook-flöde samt forumdiskussioner om vad som egentligen är det godaste julgodiset, smörkola eller fudge?

Ja, så mot bättre vetande köpte jag en massa mörk choklad, nötter och annat onyttigt i butiken och satte igång. Chokladdoppad lakritskola med havssalt var tanken att det skulle bli. Någon termometer har jag icke, så jag fick lita på det gamla hederliga kulprovet. Naturligtvis brände jag hela första satsen så den var bara att slänga, trodde någon något annat?! Men sen tog jag det lite lugnare och det blev riktigt bra och ingen är mera förvånad än jag! Receptet följer här.

CHOKLADDOPPAD LAKRITSKOLA MED HAVSSALT
3 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0,75 dl turkisk peppar (jag hade 3-4 msk lakritspulver)
2 tsk smör
200 g mörkschoklad
1. Klä en form ca 20x20 cm med bakplåtspapper.
2. Krossa karamellerna i en mortel (jag köpte färdigkrossad turkisk peppar).
3. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna (alternativt lakritspulvret) i en gjutjärnsgryta (el kastrull m tjock botten). Låt det koka upp under omrörning. Låt det sedan koka kraftigt utan lock utan att röra tills termometern visar 117-120 grader eller tills smeten klarar kulprov. Det tar cirka 12-15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
4. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan att stelna.
5. Smält under tiden chokladen i vattenbad och låt svalna. Det ska helst vara 10 graders skillnad på kolan och chokladen.
6. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg på ett galler eller bakplåtspapper.
7. Strö över havssalt på toppen innan chokladen hunnit stelna.
8. Låt allt svalna

Smeten stelnade faktiskt riktigt bra, enklast var sen att klippa den i lagom stora bitar.
Bitarna doppades i smält choklad och sen strödde jag flingsalt över innan chokladen stelnat helt.

Dottern var mest intresserad av den smälta chokladen...


Sen fortsatte vi med Rocky Road, kanske det allra enklaste julgodis man kan göra och nästan omöjligt att misslyckas med, jo faktiskt.

LEILAS ROCKY ROAD
 
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar minimarshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
1. Smält choklad på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser till din rocky road.
3. Fyll fudgesmeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När fudgen har stelnat, skär din rocky road i rutor eller stänger.


Jag hittade inga marshmallows, så jag tog Ahlgrens bilar i stället! Gott blev det! Gjorde dock något mindre än originalreceptet, SÅ himla mycket godis behöver vi faktiskt inte. 


Bakningsdagen avslutades med glutenfria morotsmuffins som JAG tyckte blev riktigt goda, men som dottern (surprise, surprise) ratade med orden: "dehär bulla e nog bara för mammor o pappor!". Jaha, men knapra du på dina trista glutenfria pepparkakor då så äter jag upp de smaskiga bullarna, nam nam!
  

Recept på dem också om någon vill ha (jag skippade dock tranbären):

Morotskaka med kryddig julsmak som också gömmer det nyttiga bovetets lite bittra ton. Kakan blir ganska lös, och är också god som muffins. 1 kaka eller 15 muffins. 
Ingredienser
3 ägg
2 dl rörsocker
2 dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1/2 krm malen muskot
1 nypa salt
4 dl finrivna morötter, 3–4 st
1 dl torkade tranbär, hackade
1 1/2 dl olja , t ex solrosolja
florsocker
lite vatten

1. Sätt ugnen på 150°.
2. Smörj och bröa en kakform, ca 1 1/2 liter.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kryddor och vänd ner i smeten. Tillsätt morötter, tranbär och olja. Fyll formen med smeten. Grädda kakan mitt i ugnen cirka 1 timme, känn med en sticka. Gör du muffins bör de gräddas ca 20 minuter. Låt svalna en liten stund och vänd kakan. Låt svalna.
4. Rör ihop florsocker och lite vatten till en seg smet. Ringla över glasyren och dekorera ev med finhackade tranbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar