2 december 2013

Mamma mu

På fredagen tröttnade jag på att läsa om knasiga kor i idyllisk barnboksmiljö och fick plötsligt för mig att dottern minsann måste få veta hur en riktig ko ser ut - mardrömmen vore ju att vi uppfostrar ett barn som tror mjölken kommer i fyrkantiga paket från butiken. Voj ne voj ne vilken skam det vore. 
Ett telefonsamtal senare till världens bästa och tillmötesgående vänner tillika mjölkbönder så var det bara att hoppa i bilen och åka på studiebesök!

Verklighetens bondgård med typ 600 kor i lösdriftsladugård skiljer sig förstås något från böckerna om Mamma Mu. Men de muu'ade roligt, det gjorde de! Och kalvarna var hemskt söta och blyga. 


Som bonus fick vi åka på en traktorrundtur i ett fordon något större än faffas snöskottartraktor. Det uppskattades! Hemskt snällt att bjuda på guidad rundtur med extra allt, mitt i vardagsbrådskan. 


Sen åkte vi hem till familjen och träffade lilla nytillskottet, lillebror som hunnit bli hela 8 månader utan att vi hälsat på! Ganska bedrövligt är det, vi ska försöka bättra oss i fortsättningen. 

Nu pratas det en hel del kor här hemma :) och jackan min luktar "föus" trots vädring i ett dygn men det är sist och slutligen en ganska trevlig doft tycker jag. I alla fall i små doser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar