9 december 2013

Noo 'Poo: Hudvård

Lika lite som man behöver starka rengöringsmedel i håret, lika lite behövs de på kroppen och då speciellt på den känsliga huden i ansiktet. Här borde jag ändå lägga in en disclaimer - jag har atopiskt eksem och allmänt väldigt känslig hy, så jag försöker verkligen att störa den så lite jag bara kan och därmed tvättar jag mig ganska sällan och pillar med huden så lite det går. Men när det väl är dags för rengöring så är det sällsynt att jag använder något annat än vatten och olja - även till sminkborttagning!

Smink - produkter och borttagning

Jag sminkar mig väldigt lite, dels beroende på bristande intresse men främst för att mina ögon inte tål egentligen något smink alls. Kliande, röda ögon är ju inte speciellt snyggt så då låter jag hellre bli. Det finns inte heller någon riktigt ekologisk/skonsam mascara, men en av de bättre jag testat är Lumenes bluberry mascara. 
 

I övrigt är jag en stor vän av mineralsmink och mitt favoritmärke är Everyday Minerals. Mineralsmink är utmärkt för alla med känslig hy, acne eller andra hudproblem, eftersom de vanligtvis inte innehåller kemikalier som irriterar. 
 
Vad som passar en själv måste man naturligtvis prova sig fram till, och jag gillar verkligen att Everyday Minerals erbjuder gratisprover - hur många som helst! - tills man hittat just den nyans som är den rätta. Själv gillar jag jojoba-baserna och har använt nyansen Natural Ivory ganska länge nu. Här är de produkter jag oftast brukar använda; två baser i olika nyanser (en för sommarens mer bruna hy), en concealer (lilla burken), ett ansiktsserum och så mascaran.



Massor med fina ögonskuggor finns också vid Everyday Minerals, och även Kabuki-borstar som behövs för appliceringen av både baser och skuggor. 

Priserna är verkligen rimliga, och även om produkterna kommer ända från Texas har leveransen alltid gått snabbt och smidigt och jag har aldrig haft några problem med tull eller liknande.

För att ta bort ansiktssmink smidigt och skonsamt, använder jag oftast ren olivolja på en bomullstuss, eller så dessa eye pads från Enjo som jag fick i samband med en demonstration. De funkar riktigt bra, bara att blöta i kallt vatten och försiktigt dra över ögonen. Dock blir de lätt ganska smutsiga men de ska gå att tvätta i maskin om man vill.




Ansikte - rengöring. 

En mild rengöring som samtidigt återfuktar huden är OCM - oil cleansing method. För många känns det helt bakvänt att hälla olja i ansiktet, man inbillar sig att det ska täppa till porer och göra huden flottig. Sanningen är förstås det motsatt - fett löser fett (och smuts) och det utan att torka ut huden.

För OCM behöver man ricinolja och någon annan, lämplig olja. Man kan faktiskt ta nästan vilken vegetabilisk olja som helst (alltså inte mineraloljor) men oljan får gärna vara kallpressad. Olivolja, rapsolja och solrosolja duger alla bra, vill man har mera vårdande oljor kan man gärna välja avokado, mandel eller jojobaolja. En lämplig blandning tycker jag är 1:5, alltså en del ricinolja och fyra delar annan olja. Tips: markera med vattenfast tusch fem cm på en genomskinlig liten flaska, så kan man blanda oljorna rätt i flaskan. Smidigt och enkelt.

Gör rengöringen på kvällen. Ta först bort eventuell make-up (som ovan). Massera sen ut en rejäl skvätt av oljeblandningen i ansiktet med lugna rörelser.
Ta sen en tvättlapp (tex. en liten handduk) och blöt den väl i varmt vatten. Håll tvättlappen mot ansiktet tills den svalnat. Gnugga inte. Upprepa 2-3 gånger och torka till sist försiktigt bort de sista oljeresterna.

Man behöver inte rengöra huden varje dag, det kan tvärtom irritera den. Jag är lite lat och sköljer oftast bara med vatten, men ett par gånger i veckan kunde man nog göra OCM!

Kroppsvård.

Egentligen behöver man inte mycket annat än vatten för att tvätta sig, möjligen undantaget händerna som man kanske vill tvätta med tvål i förkylningstider. Jag har inte använt någon som helst sorts tvål på min kropp (utom händerna då) på flera år och jag är inte smutsig för det :)
Under vintern när huden blir så torr kan det vara rätt skönt att göra olika sorters kroppsskrubb eller ansiktsmasker. Lika enkla recept använder jag här (inte krångla till det i onödan!).
Enkel kroppsskrubb: Blanda strösocker och olivolja i en burk och massera in i huden.
Enkel ansiktsmask: Honung, som är djuprengörande och läkande. Ska vara extra bra för rosacea och acnehud. Använd gärna i bastun!

Deodorant: 

Många vet säkert redan att man borde undvika aluminiumsalter i deodorant och antiperspiranter. Aluminium ackumuleras i kroppen och tros vara en riskfaktor både när det gäller Alzheimers sjukdom och bröstcancer. Dessutom kan det orsaka irritationer och kontakteksem. Men vilka andra möjligheter finns det då, om man faktiskt inte vill svettas stora fläckar på sina kläder? 

Jo, det finns en uppsjö av bra aluminiumfria och ekologiska deodoranter och deostenar! Titta t.ex. bland kommentarerna i detta blogginlägg. Själv tycker jag att Enjo har en bra variant av deosten (om man bortser från designen som, likt alla Enjos produkter, verkar härstamma från tidigt 90-tal). Det tar en vecka eller två innan man vänjer sig, men jag tycker att jag både svettas mindre och luktar mindre med denna, så jag är nöjd!

http://www.enjo.org.uk/res_suppliers/enjo/pictures/47001-crystal-deo-m.jpg

Nästa gång tänkte jag skriva om hushåll och städning. 

2 kommentarer:

  1. Det finns mycket att tänka på och många valmöjligheter... Kör rätt och slätt med ekologiskt certifierade produkter..bara det nödvändigaste..schampo, duchtvål...(tycker om att skrubba in mig i något som doftar gott). En ekologisk mascara och kajal är allt jag äger och använder i sminkväg. Deodorant har ja däremot haft svårare med att hitta något ekologiskt och snällt som jag tycker funkar bra...har provat många...så har på sista tiden lämnat med en som Nivea tillverkar..utan aluminumsalter och parabener...men befarar väl att den innehåller någon annan skit i stället...vilket stör mig men som jag ignorerar att ta reda på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den deodoranten ska jag försöka hitta, jag provar gärna fler och har några att välja mellan! Visst är det så att det finns (för) mycket att tänka på, man orkar ju inte med allt...jag försöker tänka "keep it simple, stupid" ;) Dvs. inte krångla till det i onödan med en massa produkter att hålla reda på och listan med ingredienser ska vara kort och enkel att förstå. Ekologiskt är ju trots allt oftast det bättre valet och hyfsat enkelt. Men ibland faller principerna för att jag helt enkelt inte orkar. Man får göra så gott man kan och vara nöjd med det.

      Radera