3 december 2013

Om No 'Poo och vår fixering vid kemikalier för ett renare (bättre?) liv

Jag tänkte vi kunde prata lite om No 'Poo eller konsten att vårda sitt hår, sin hy och sitt hem utan onödiga kemikalier, något som är ganska viktigt för mig och för att jag ska må bra!
No 'poo är en förkortning av engelskans no shampoo, men är också en ordlek som syftar på utan "skit" (poo). Jag antar att de allra flesta hört talas om detta fenomen tidigare, men om No 'Poo är något helt nytt och obekant för dig tycker jag du ska kolla in denna utmärkta och informativa sida som är full med tips - www.nopoo.se.

Eftersom No 'Poo tänket finns överallt i vårt hem finns det en del att berätta om, så vi börjar väl med håret! 

Del ett: hårvård utan SLS. 

Vanligt schampoo är oftast baserat på sulfater som med ett samlingsnamn kallas för SLS. Och vad är nu detta? Jo, SLS är starkt rengörande medel som torkar ut både hår och hårbotten. Ämnena är irriterande på huden och SLS kan ge t.o.m. ge permanenta skador på ögonen hos små barn.

När man tvättar med SLS tvättas hårets eget vårdande fett (sebum) bort och håret blir torrt och skadat. Eftersom ingen vill ha torrt och risigt hår använder vi balsam för att återfetta håret. Många balsam innehåller silikoner och mineralolja, som lägger sig som en hinna runt hårstrået och gör att håret känns blankt och mjukt. Hinnan är svår att tvätta bort utan sulfater, och resultatet blir en ond cirkel av schampootvättande följt av balsamanvändande. Vi ersätter alltså något naturligt med syntetiska ämnen och kemikalier. Dessutom producerar hårbotten mer och mer sebum, för att försöka kompensera uttorkningen, och håret blir snabbt fett vilket gör att man får tvätta det oftare och oftare...

Det går att bryta den negativa cirkeln genom att använda mildare tvättmetoder utan SLS och att tvätta håret mera sällan! Det är inte krångligt, man behöver inte en massa dyra produkter och det tar inte mera tid heller. Jag har två "standardtvättar" jag använder mig av, och när jag är på det humöret brukar jag experimentera med många olika mer eller mindre lyckade metoder.


Här är min del av badrumsskåpet. 


Till min ena standardtvätt behövs bara två saker och båda ser ni här längst ner; vanligt bikarbonat/matsoda och rasullera (rhassoul). Bikarbonat är ett ganska starkt tvättmedel och även om man kan använda det som det är så föredrar jag att blanda ut det med något annat. Vanligtvis använder jag då rasullera eller marockansk lertvål, som det också kallas. Leran har använts som skönhetsmedel i hundratals år och är rengörande samtidigt som den är mild och vårdande. Rasullera passar både för hår- och hudvård.

Det är bara att blanda "lagom mycket" (några teskedar till matskedar, beroende på hur långt och smutsigt hår man har) i en liten burk, fyll på lite vatten och rör om. Låt det stå en minut eller två tills det blir en krämig massa innan du försiktigt masserar in blandningen i hår och hårbotten. För att lösa upp fett och smuts bör man nog massera runt en-två minuter. Sen brukar jag lämna geggan i håret en stund medan jag duschar resten av mig, och sen sköljer jag ur håret noggrant. Något balsam behövs inte. 

Rasullera kan köpas lite överallt, på nätet, i hälsokostaffärer, hos ekofrisörer eller mera lokalt - vid AM Naturprodukter i Jakobstad! Jag brukar köpa ett kilo i lösvikt och det räcker säkert ett år. Så här ser leran ut. 


Min andra standardtvätt som jag varierar med är balsammetoden. Här använder man i stället för schampoo ett milt balsam utan silikoner och SLS, masserar in rikligt med balsam i håret och låter det verka en stund (så länge som tålamodet räcker). Några minuter räcker bra för mig. Jag använder mig av det fenomenala balsamet Erittäin Hieno Suomalainen Hiushoito! Finns i vilken finsk livsmedelsbutik som helst. Enbart den vita flaskan duger! 


http://www.erittainhienosuomalainen.fi/img/tuotteet/ehs_hiushoito.jpg
Ingredienser: Aqua, Cetyl Alcohol, Cetearyl Alcohol, Stearalkonium Chloride, PEG-20 Stearate, Parfum, Lactic Acid, Methylparaben.


Svårare än så är det inte! Nåja, nu använder jag inga produkter för hårstyling - förstås kan man även här välja enbart godkända ämnen men många av dessa hårprodukter är svåra att tvätta bort utan schampoo. Har man använt såna produkter får man först tvätta ur håret med ett schampoo som innehåller SLS, men inga silikoner eller mineraloljor, ett så kallat sistaschampoo.

Sen kan man med fördel experimentera ganska vilt! Det finns mängder med olika tvättsätt, bara att googla! Alla varianter passar nämligen inte alla hår, och det måste man lista ut själv. Tvättar jag själv prövat på och använder ibland är bl. a dessa; 


  • honungstvätt - en stor klick honung löses upp i varmt vatten
  • äggtvätt - vispa upp ett ägg eller två, massera in i hårbotten, skölj ur med svalt vatten. Inte varmt, då stelnar ägget i håret!
  • torrtvätt med havre, majsmjöl eller för mörkt hår - kakao! Mixa/mortla havregryn, gnugga runt i hårbotten, borsta ur med svinhårsborste
  • WO, water only - bara vatten. Massera hårbotten väl och länge.  
     
Som jag redan sa behöver man absolut inte köpa en massa specialprodukter för att börja med No 'Poo. Det räcker oftast riktigt bra med det som man har hemma i köksskåpen! Men en sak kan vara bra att investera i och det är en svinhårsborste. Vanliga syntetiska borstar sliter på håret, medan en svinhårsborste fördelar det vårdande hårfettet (sebum) ut till hårtopparna, som ju ofta kan vara slitna och torra. Borsten håller i evighet bara den rengörs i vatten och ev. lite schampoo ungefär en gång i veckan. Och borsta aldrig ett blött hår!

Här är min borste.

Nästa gång ska jag prata om hur man kan göra med hudvård och smink!

2 kommentarer:

  1. Aha! Den där vita flaskan med schampoo ska jag köpa nästa gång :) jag tror att mitt hår blev ganska neutraliserat under året jag hade kortklippt hår och bara använde olivtvål i det (och gelé, men ändå räckte det med olivtvål). Det låter också som om no'poo metoderna är lite billigare?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltså inte schampoo utan balsam men japp det är jättebra, ett av de bästa jag testat :) Och listan med ingredienser är föredömligt kort!

      Olivtvål är jättebra till mycket, men jag tycker de tvättar för rent för att kunna användas till hår. Åtminstone när man har långt el. halvlångt! Sambon som har kort hår är liksom inte så noga med om det blir nött eller inte när det ändå klipps av...

      Och ja, jag tycker det blir billigare! Balsamet jag använder är det billigaste på hyllan, en burk bikarbonat kostar ju inget, samma med ägg, honung...sånt köper man ju hem ändå. Rasulleran är visserligen lite dyrare, tror jag betalade 32 euro för ett kilo? men då håller den ju som sagt ett år också!

      Radera