20 mars 2014

Vardagsmaten

Noterar att många i mitt bloggflöde börjat dokumentera sin vardagsmat vilket förhoppningsvis kan ge några nya idéer - eller i alla fall är det trösterikt eftersom man inser att ingen annan heller orkar tillreda någon gourmetmåltid på vardagarna/kvällarna!

Jag noterar också att många uttrycker att de fastnat i "morosåsträsket", och jag kan förstå att man ibland (ofta) känner att vardagsmaten blir...lite fantasilös! Men just den gamla pålitliga köttfärssåsen tycker jag inte alls är ett problem, tvärtom tycker jag det är en av de bättre vardagsrätterna. I alla fall när man har ett kräset barn som knappt äter grönsaker! I en köttfärssås som får koka ett tag (så allt kokas sönder och ihop) kan man nämligen smyga ner det mesta utan att det alls märks. 

I såsen jag serverade igår hade jag, förutom köttfärs då, även färska hackade champinjoner, riven morot, rödlök, vitlök och röda linser. Brukar även ha med tomat, men inte igår. Såsen redde jag med brun maizena, eftersom den ska vara glutenfri och serverade förstås glutenfri spagetti till. Allt åts med god aptit och Alleria bad om en portion till. Det kan jag lova att inte hade hänt om jag serverat grönsakerna för sig...

Inte ens ketchupen, det obligatoriska tillbehöret till spagetti, är något att orda om. Visst, den innehåller en del socker (men det gör faktiskt den mesta färdigmaten) och faktum är att ketchup innehåller en av de kraftigaste antioxidanterna som finns, lykopen. Inte nog med det, ketchup innehåller hela fem gånger mer lykopen än samma mängd färsk tomat och i en form som kroppen har lättare att ta upp! 

Så fortsätt med gott samvete servera köttfärssås med spagetti och ketchup, om det är något som hela familjen gillar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar