25 april 2014

Pyssla med barn

Idag har jag ingen vidare energi för jag är förkyld...så jag tog till mina gamla pålitliga knep för att hålla barnet sysselsatt med minsta möjliga insats från min sida - kladd, gegg och vatten!

Okej, först tittade hon på Lotta på Bråkmakargatan så jag fick sitta ifred med mitt kaffe...men när den filmen var slut plockade jag fram grejer för att göra geggamoja. En vanlig favorit är trolldeg, men den är lite uttorkande för huden tycker jag p.g.a. allt salt, så idag gjorde vi i stället Gloop (det finns nog inget svenskt namn vad jag vet). 

Gloop - 2 delar majsmjöl blandas med 1 del kallt vatten. Om man vill kan man färga den med hushållsfärg eller - som vi gjorde - med någon lämplig krydda. Paprikapulver gjorde geggan fint orange. Lite smuligt blir det men himla kul att trycka på, kladda med och rulla till små bollar. 


När hon väl tröttnat på "gloopen" flyttade hon sig till diskbänken där hon sen flitigt ägnade sig åt att ösa upp vatten ur en stor balja och fördela i koppar, pyttsor och burkar. En tratt är ju ganska fascinerande ur ett barnperspektiv. 


Sen hjälptes vi åt att torka upp allt vatten på golvet förstås och dit for den förmiddagen och det var dags att äta lunch. Jo, vi tryckte ner några ärter i en liten burk med vått papper också, vi får se om de börjar gro. Kunde vara kul att titta på och sen få äta upp något egenodlat tänkte jag (har nämligen märkt att ungen gärna snor blad ur mina planterade salladskrukor men tvärvägrar färdigskuren sallad på matbordet - förstås).

2 kommentarer:

  1. när vi gjorde gloop i england på dagis såg det inte alls ut sådär. :)
    vi blandade liksom maizena (tror jag) och vatten, så att det blev löst och sådär goo-igt, så fick barnen "utforska" det med händerna. Det var inte som modellera eller så, utan endast som en lös gegga man skulle leka i med händerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet säkert bättre än mig hur det ska vara :) Gjorde det mycket geggigare först (enligt receptet), men det gillade inte fröken...så vi hällde i mer majsmjöl tills det blev fastare och hon kunde "baka" med det.

      Radera