30 maj 2014

Glutenfria kanelbullar

Dags för ännu ett försök att baka glutenfritt, jag vägrar att ge mig trots att det är så mycket svårare än jag föreställt mig! Denna gång satsade vi på kanelbullar (tycker nästan mest synd om Alleria för att hon inte får äta mormors goda bullar och jag vill så gärna hitta ett fungerande alternativ) och beväpnade med vårt hemliga vapen - vetefri mjölmix inhandlad i Sverige - så satte vi igång!
 
 
Lailas gula mjölmix verkar vara helt omöjlig att hitta i Finland, det gäller förresten alla helt vetefria mixer...

 
Och resultatet? Klart godkänt! Degen var visserligen rätt kladdig och svårare att handskas med än vanlig vetedeg, men vi lyckades baka ut den till plattor och få på fyllningen utan större problem. Och de jäste fint också!


En lycklig tjej som får äta bullar för första gången på länge :)


Som allt annat glutenfritt (i alla fall det jag bakar...) blir bullarna fort torra, så det är säkert bäst att hålla dem i frysen och bara ta fram de som ska ätas. Nästa gång ska jag också experimentera lite med fyllningen för att försöka få dem saftigare. Kanske kunde jag testa t.ex. hemlagad äppelsylt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar