18 juni 2014

Växtkraft

Måste ju bara få visa lite växtbilder också, om inte annat för att jag själv ska komma ihåg hur det såg ut sen!

Denna söta lilla sak med de fina vita klockorna har jag glömt vad den heter...


Spetsmössan sprider sig villigt och gör snart ett bra jobb med att dölja de vissna lökväxterna. 


För första året visar bondpionen upp stora knoppar, och vi har stora förhoppningar på att få se den blomma i år! När vi flyttade hit stack några ynkliga skott upp bland allt ogräs, sen dess har den blivit flyttad en aning två gånger...och det gillar inte pioner. Hoppas den orkar slå ut nu! Myrorna gillar i alla fall den söta växtsaften...


Också vår ömt omhuldade rhododendron blommar rikligt i år! Ifjol blommade den inte alls, jag vet inte riktigt vad som gick fel...knopparna torkade och föll av. I år har den skyddats mot solen enligt konstens alla regler och fått riktig rhodo-näring, och det lönade sig visst :)


Blåbärsbuskarna blommar med små söta klockor som är svåra att få syn på om man inte är villig att sitta på huk och betrakta världen genom ett barns ögon. Nyttigt.


Och till slut en bild på mina vilda aklejor som sprider sig lite överallt och dyker upp i nya spännande färger! Jag är extra förtjust i den mörkt lila, nästan svarta blomman som gör sig så bra tillsammans med rosa löjtnantshjärta. Aklejorna räddade jag ifjol ur ogräset vid min farmor och farfars gamla hus.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar