3 januari 2015

Året som var

Nu när julledigheten börjar vara över och det gamla året redan är slut så har jag så mycket tankar som snurrar i mitt huvud och som jag önskat att jag hunnit skriva ned...men det är så svårt att ens ens få en kvart för att hinna samla ihop tankarna i lugn och ro och ännu svårare att hinna starta datorn när hela familjen är ledig tillsammans! Det känns som att det är bara på jobbet jag får tänka ostört numera, men här kan jag ju inte direkt sitta och redigera bilder och blogga... Nå, nu stjäl jag mig till lite ledig tid av min lunchrast för att hinna göra klart inlägget som får avsluta och sammanfatta det år som gick!
Vid en första tanke känns det som att det inte hände speciellt mycket, men nog hann vi ju med en hel del ändå, både roligt och mindre roligt. Den övervägande känslan är ändå att 2014 var ett ganska ruttet år internationellt sett, med många olyckor, katastrofer, krig och hot om krig...men på det privata planet var 2014 ett riktigt bra år med mestadels positiva minnen att se tillbaka på.

 

2014 var bland annat året då:

 

- Vi gifte oss! Efter en 10 år lång förlovning och ett barn gifte vi oss en otroligt varm och vacker höstdag helgen före jag skulle fylla 30 år. 

- Jag började ett nytt jobb (eller egentligen flera olika uppdrag). Via pappas företag jobbar han och jag tillsammans med webbaserade tjänster och jag gör dessutom lite "konsultjobb" åt det företag som han jobbar i, Abilita. Jag dealade till mig en egen arbetsplats här och fick på köpet många nya trevliga kollegor att prata med och lära mig av. Saknar inte alls den tråkiga och ostimulerande hemmatillvaron!

- Vårt familjeföretag Dalbo Must upplevde sin första "riktiga" säsong. Visst startade vi ju redan till hösten 2013, men den första hösten provade vi oss mest fram. Nu var jobbet mera på allvar, och nog jobbade vi också...speciellt mamma som gjorde 12-timmarsdagar i flera veckor, men vi hjälpte alla till med musterijobbet vid sidan av våra vanliga heltidsjobb under hela äppelsäsongen (från slutet av augusti till början av oktober). 

- Jag fick uppleva det otrevliga i att ha besvär med gallan och opererades slutligen när äppelsäsongen väl var avklarad (kan ju inte vara konvalescent när det finns jobb att göra...). Det blev inte riktigt bra och ännu ett ingrepp gjordes på Vasa Centralsjukhus. Nu har jag sett tillräckligt av insidan av sjukhus för ett tag framåt tycker jag, och hoppas att det som ännu inte känns helt toppen kommer att ordna sig av sig självt med tiden.


Bara för att jag tycker det är kul med listor så lånar jag en av UnderbaraClara, fast jag har ändrat lite i den så den passar mig bättre.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Jag började ett nytt jobb och här är väl det mesta ganska nytt.

Genomdrev du någon stor förändring?
Nja, det känns inte så men visst är det en rätt stor förändring att jag inte jobbar hemifrån mera. Hela familjen fick bättre och mer stabila rutiner.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Ja, flera stycken faktiskt! Bland annat fick Alleria en liten kusin.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Lördagen 6 september då jag gifte mig.

Dog någon som stod dig nära? Nej, tack och lov inte.

Vilka länder besökte du? Bara Sverige.

Vad önskar du att du gjort mer? Tränat. Alltid samma önskan. Handarbetat/pysslat - svårt att hitta tiden och kreativiteten när det jämt är något eller någon som pockar på min uppmärksamhet. Läst fler böcker, och inte bara barnböcker. Träffat mina vänner som bor alldeles för långt borta, men också de som bor nära. Besökt mina gamla släktingar.

Vad önskar du att du gjort mindre? Sovit! Önskar jag var en morgonmänniska, mår så mycket bättre bara jag inte sover bort halva dagen. Och nej, denna barnfamilj har inte något problem med morgonpigga barn, dottern sover gärna bort halva förmiddagen hon med :)
Slösurfat kanske, men egentligen säger jag det bara för att det är något man "borde" ägna mindre tid åt...jag gillar att koppla av med att läsa bloggar, wikipedia, forum eller nyhetssiter och tycker inte det är något större problem.

Favoritprogram på TV? Vi har ingen teve och jag tittar så hemskt sällan på streamade program, men maken och jag ser på serier varje kväll när barnet somnat och min favorit under många år har varit Bones. När den är på paus eller vi inte har fler avsnitt att se tittar vi på andra (kriminal)serier som NCIS, Person of Interest, Arrow osv. I år såg vi också de hypade serierna Breaking Bad och Orange is the new black. Helt ok.

Bästa boken du läste i år? Har nog aldrig läst så lite (vuxen)böcker som i år tyvärr. Bästa bokserien är ändå böckerna om Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Bland barnböckerna har vi för många favoriter för att välja en enda.

Största musikaliska upptäckten? Jag lyssnar helst inte på musik. Är väldigt känslig för ljud och ståhej och föredrar att ha det lugnt omkring mig när det är möjligt. Om jag har på musik är det alltid på väldigt låg volym och nästan alltid mina gamla favoriter inom country. Något jag lyssnat på under julen är Pentatonix stämningsfulla julmusik där musiken skapas endast med deras röster, inga instrument.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Jag var gladare tror jag! Trots hälsobesvär, en del oro och bekymmer och den vanliga vardagsstressen så känns det i alla fall i efterhand som att 2014 var ett helt okej år. För mig tror jag också att en sån värdslig sak som att jag kom ihåg att ta mina D-vitamin och multivitamintillskott gjorde en stor skillnad - hela familjen höll sig friskare jämfört med fjolåret, min atopiska hy har hållit sig frisk och jag har inte ännu känt av den vinterdepression som brukar koppla grepp om mig vid den här ljusfattiga tiden.
Något du önskade dig och fick? En äkta make ♥. Ett nytt roligt och intressant jobb.

Något du önskade dig och inte fick? Fler resor och upplevelser med familjen. En dos sol i oktober/november. En helt frisk och stark kropp.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Oj, jag minns inte riktigt...och då fyllde jag ändå 30 år! Men det var helgen efter vårt bröllop så vi hade inte direkt lust att fira så mycket. Jag tror att jag och maken åt på restaurang...?

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Fler resor. Mindre hälsobekymmer. Ett barn som inte var så himla mycket treåring.

Lärde du dig något nytt? Ja massor! Jag lär mig nya saker så gott som varje vecka och älskar det!

Vem saknade du? Mina vänner som bor för långt borta. Saknar dem och deras familjer så ofta, men hör av mig för sällan och träffar dem ännu mera sällan...

De bästa nya människorna du träffade? Alla mina nya kollegor.

Vad hoppas du på inför 2015?
Det är inte ett nyårslöfte utan ett mål att sträva mot, men jag vill ta hand om mig bättre. Vara snäll mot kropp och själ. Äta saker min kropp mår bra av och låta bli de som får mig att må dåligt. Fokusera på de små sakerna jag faktiskt gör och låta bli de där stora omvälvande livsstilsförändringarna som jag ändå inte orkar med. Försöka oroa mig mindre och acceptera mer.

Försöka hitta någon ny träningsform som kunde vara acceptabel, även om jag insett att jag nog aldrig får uppleva det där lyckoruset folk pratar om efter träning. Rör jag bara på mig på något sätt, vilket som helst, varje vecka så känner jag mig nöjd.

Jobbmässigt hoppas jag bara få fortsätta med det jag gör just nu och att nya spännande projekt dyker upp längs vägen! Jag hoppas också att alla satsningar bär sig ekonomiskt och att andra uppskattar det jobb som jag gör. 

För Dalbo Must har vi så många spännande planer inför det kommande året! Vi ska bli bättre, snabbare och större! Betjäna fler människor. Plantera fler äppelträd. En ny maskinpark är redan inhandlad men vi har redan växt ur det lilla utrymmet som vi inredde för två år sedan för att "pröva på", och nu står en ny hall högst upp på önskelistan. 

Att alla i min familj får vara friska, glada och fortsätta göra sånt som gör oss lyckliga ♥.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar