2 april 2015

En magisk värld

Vi hade några ärenden i stan och tittade sen som vanligt in på bibban. Efter att ha valt ut några böcker att ta med hem, parkerade Alleria sig bekvämt i en länstol och "läste" vuxenböcker med stort intresse. Oj vilken magisk värld de tättskrivna sidorna fulla av krumelurer måste förmedla till henne! Hon längtar så hett efter att kunna läsa och se med egna ögon vad som är skrivet och inte vara beroende av någon som vill, orkar och har tid att läsa högt.
 
 
Efter en stunds bläddrande sa hon till mig "när jag blir stor mamma, då ska jag läsa hela bibban! Alla böckerna!" Det ger mig nästan rysningar att höra henne uttala exakt samma ord som jag själv sade som liten. Det var mitt stora livsmål; att en dag ha läst precis allt i biblioteket. Slukat varenda bok. En livstids sysselsättning.
 
 
Faktum är att jag var en god bit på väg också, jag började systematiskt plöja hyllmeter efter hyllmeter och hade kommit en bra bit, när jag insåg att biblioteket köper in nya böcker hela tiden och ställer dem bland de böcker jag redan läst! Då kom jag av mig en aning.
 
Men intressen som går i arv alltså. Så fint ändå. 

2 kommentarer:

  1. Och mormor läste alla barn- och ungdomsböcker som fanns i Kby bibliotek.....!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, intressen som går i arv som sagt :)

      Radera