7 juli 2015

Att fynda som ett proffs

Kategori: "fixa idéer jag har fått för mig". 

Jag kan inte ens minnas när jag sist köpte ett endast klädesplagg till fullt pris, både när det gäller kläder till mig själv och dotterns kläder. Jag har rätt omedvetet gjort det till en livsstil att fynda begagnat eller på rea, och nu känns det svårt - nästan helt omöjligt - att faktiskt köpa ett plagg till normalt pris. Det har gått så långt att mina ögon genast scannar varje butiksyta på jakt efter rea-skyltar, och hittar jag inga så vänder jag helt enkelt i dörren. 

Det ställer ju förstås till det lite de enstaka gånger när jag verkligen skulle vara i behov av ett nytt plagg, eftersom min rea-hjärna vägrar att ens titta på normalprissatta kläder. 

Helst handlar jag på loppis, men loppis har sina begränsningar. Loppisfynd kräver att man har mycket tid, för de bästa fynden försvinner fort och man behöver kolla utbudet åtminstone en gång i veckan för att ha en chans. Dessutom är det ju ganska sällan man hittar något man faktiskt behöver, i bra skick och med fin passform. Desto större är förstås glädjen när man gör ett riktigt fynd!


Tog ett par slarviga och suddiga bilder vid en väldigt smutsig spegel innan jag åkte till jobbet häromdan, bara för att jag var så nöjd med mina två senaste fynd - en jacka för två euro, och en klänning för samma pris.

Det enda undantaget som jag gör från reashoppingen är väl egentligen skor, för där tycker jag det viktigaste är att de är sköna och sitter bra på foten. Så begagnade skor till dottern är oftast uteslutet och man ska ha riktigt bra flax om man ska lyckas hitta sköna och inte alltför nötta skor i storlek 38 (kanske världens vanligaste storlek?) till sig själv.

Till dottern har det varit ganska enkelt att köpa begagnat så här långt, olika facebook-loppisar är en riktig guldgruva för barnkläder. Ofta när jag hittar något plagg att köpa, brukar jag fråga säljaren om de har mera i samma storlek. Chansen är stor att de blir glada över att slippa en större mängd kläder på en gång, så kan man få ett riktigt bra pris också. Tyvärr har det blivit allt svårare att hitta fina barnkläder i takt med att hon växer - dels används kläderna längre, så de är ofta rätt så nötta, och dels har hon utvecklat sin egen smak som ofta inte alls är samma som min, så där får jag nog ge mig snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar