14 oktober 2016

Förlossningsknep och huskurer

Idag gick jag in i vecka 38 (37+0) och eftersom babyn nu räknas som fullgången är det fritt fram att börja utforska alla husmorsknep för att om möjligt snabba på vräkningen, men framför allt för att få en bra förlossning och en lättare återhämtningstid! 

Om huskurerna har effekt kan man ju aldrig veta, men vissa är i alla fall helt ofarliga att testa (dumma saker som att springa i trappor kan man skippa direkt, det förvärrar bara foglossningen och gör att man är helt slut lagom tills förlossningen börjar och man behöver sina krafter...). 

Nåja, steg ett för mig var att börja dricka hallonbladste dagligen. Inte så stor uppoffring för en som gillar te och tycker bladen smakar ganska gott. I somras plockade och torkade vi en del hallonblad, så i första hand ska jag använda upp dem. Skål!

 Steg två var att inhandla några påsar dadlar. 

https://tremirakel.files.wordpress.com/2014/06/naturlig1.jpg 

Tyvärr tycker jag att dadlar är rätt äckliga, så för att jag ska få ner dem var jag tvungen att hitta på något. Jag valde att göra dadelbollar, såna som jämt rekommenderas inom raw food. Nu mina vänner, ska ni inte gå på klyschan att dessa smakar preciiiiiiis som vanliga kokosbollar, ja till och med ännu godare minsann! Det stämmer inte, kan jag meddela - inget som är fullspäckat med nyttigheter kan någonsin slå bakverk fullproppade med smör och socker och annat gott. Men nåja, som nyttigt alternativ kan de få knappt godkänt, och vill man nu tvunget äta dadlar så är detta ett helt acceptabelt sätt att få i sig dem. En varning dock, ät inte fler än en eller två för då får lilla magen bråttom...

Jag höftade en del med receptet men ungefär så här gjorde jag: 

20 dadlar och 2½ dl havregryn mixas grovt ihop. 
Detta var en mardröm för min stackars stavmixer. 
Tillsätt ca 4 msk kakao, 2 tsk vaniljpulver 
(eller vaniljsocker om ni inte har något annat) och flingsalt. 
Fortsätt mixa och blanda och späd med kallt kaffe tills alltsammans 
fått lagom konsistens (jag hällde väl i en liten kopp ungefär). 
Rulla bollarna i kokosflingor och ställ in dem i kylskåpet. 

Ät och njut?

2 kommentarer:

  1. Usch då det lät inte ens gott det där...������ Unna dig lite choklad istället så kommer nog babyn fortare ut tror jag...������

    SvaraRadera