25 juni 2013

Enkla såkrukor av tidningspapper

Förkultivering, alltså att odla blommor och grönsaker inomhus redan under vårvintern för att sen ha stora (nåja) plantor att sätta ut till sommaren, det är sånt jag borde hinna med men aldrig gör. Ibland gör jag ett försök med små drivhusbänkar, men det brukar sluta med att katten sitter på de små plantorna eller tvååringen petar sönder de sköra bladen när hon ska "bara titta lite". Sån tur att man har en snäll mamma då med gott om plats i sin vinterträdgård och man kan lita på att hon jämt har för många plantor och gärna delar med sig! 

Förra julen köpte jag ett verktyg för att göra såkrukor av tidningspapper till mamma, med tanken att hon skulle spara tid då plantorna inte behöver omskolas (=planteras i större krukor) utan krukan av tidningspapper kan följa med vid utplanteringen och förmultnar sen. Det funkade visst riktigt bra, och nu är jag sugen på att köpa ett set till mig själv också - trots mina uppenbara problem med förkultiveringen. Men det är så lätt och roligt och dessutom miljövänligt... Finns på Coolstuff!
Såkruka


Såkruka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar