18 juni 2013

Underbara Clara, vintagepimp och hemmafix

Jag älskar böcker, det ska erkännas direkt. En av mina stora drömmar är ett hus med ett bibliotek som angränsar till vardagsrummet, där böckerna får ta huvudplatsen och man bara kan sitta där och låta sig inspireras eller drömma sig bort. Även i vår lilla lägenhet har vi klämt in så många bokhyllor vi bara kan i det lilla vardagsrummet, och ändå får en del av våra böcker ligga nerpackade för att de inte ryms. Jag diskriminerar inte, i bokhyllan står både deckarpockets och historiska romaner sida vid sida.

En kategori av böcker hittar man dock inte speciellt många av i min bokhylla; de som handlar om heminredning. Det känns på något sätt dumt att kopiera det som andra gjort, då är det ju inte "mitt" hem mera tycker jag. Men en bok som ändå letat sig hem till oss (för att jag läst hennes blogg i många år) är denna; Underbara Clara, vintagepimp och hemmafix. Jag får nog instämma i hyllningskören - det är en underbar bok! Redan utseendet och känslan när du håller den i handen bidrar till att jag tycker om den så, boken är stadigt knubbig och layouten är både fin och inspirerande. 

I boken blandas tips på pyssel och hemmafixade projekt med råd om kläder, inredning och byggnadsvård. Speciellt mycket tycker jag om bilderna från husets barnrum, inrett med en varmt gul tapet och gamla leksaker. Också vardagsrummet med sina fina tavlor (titta på den tomma ramen med svartmålade små plastdjur) är inspirerande.

Claras bok kan köpas från både Adlibris och Bokus; den senare verkar vara något billigare men jag är osäker på om man kan handla från Finland (jag har inte testat).




Eftersom jag blev så förtjust i Claras första bok funderar jag på att också köpa hennes nya bok, UnderbaraClaras garderob: pimpa, sy och fixa. Denna bok har Clara skrivit tillsammans med sin syster Anna Lidström, och även om kläder inte direkt är mitt stora intresse så ser boken lockande ut med samma fina design och layout som den första boken. Den kan ju få bli en "feel good"-bok, något man tar fram och bläddrar i för att bli på gott humör (och kanske också bli lite inspirerad, vad vet jag)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar