20 augusti 2013

Inspiration - i min sagarden (öppen trädgård)

Vilken tur att vi hann en sväng till Sandras sagarden när hon öppnade sin trädgård för alla nyfikna! Jag fick släpa med mig en motsträvig karl och ett gnälligt barn, men det var det värt. Kvällssolen gav verkligen ett vackert sken till hela trädgården och det var så mysigt att strosa runt på gångarna mellan rabatterna och diskutera med Sandra som var snäll och svarade på alla frågor!

Den största behållningen får i alla fall jag av att se på trädgårdar "under konstruktion", där nya idéer och projekt samsas med hörn som ännu är under planering. En välplanerad och uppvuxen trädgård är visserligen vacker, men inte lika inspirerande för en nybörjare som jag själv. 

Jag är verkligen ingen proffsfotograf, men några bilder tog jag ju - främst som inspiration till mina egna idéer. Jag har en stor och tjock virtuell mapp i datorn med sånt som inspirerar mig, och den bläddrar jag i nu som då för att få idéer till nya projekt :) Så nu får ni se mina foton ändå.

Det första som möter en besökare är det vackra, gamla gula huset. Speciellt fönstren med sina originalglas är otroligt fina, jag försökte få en bild på de vågiga speglingarna i glasen men lyckades inte speciellt bra.


Sen möts man av denna fina vy när man gått in genom grinden. Extra fint med kvällssol tycker jag. 

Laduväggen är dekorerad med gamla redskap. Prydligt och vackert. Jag vill själv hänga upp mina planteringsspadar, hackor och räfsor men grubblar ännu på hur det låter sig göras på ett snyggt sätt på en radhusvägg...inte alls lika vackert som den gamla ladan med sina gamla verktyg i originalskick!

Gräsmattekanten av bockad plåt kikade jag lite närmare på. Det blev ju jättebra, och så enkel lösning jämfört med markduk som ska grävas ner!

I den lilla dammen trivs grodor, både statyer och riktiga :) På bilden försökte jag fånga hur fint Sandra lyckats dölja kanten av en vanlig dammlåda i plast. Tycker de ser ofta trista och konstlade ut, men denna lilla damm smälte så fint in i rabatten och man anade inte ens plastkanterna.

 

 Runt dammen var växtligheten tät. Här är ytterligare en av mina inspirationsbilder, så här vill jag ha det i en av mina rabatter som mest är kal jord för tillfället... Tycker mycket om kombinationen av olika färger och former på växternas blad.


Även den fina, nästan självlysande funkian som jag tidigare sett i Sandras blogg spanade jag in! Titta så den glöder i kvällssolen! Nu fick jag ett namn på den också, 'Stained Glass'. Det skriver vi upp på önskelistan. 



Paraplyalmen i samma rabatt är värd ett bättre kort än det jag tog! Ett sånt vackert träd med vacker krona.


Jag avslutade rundturen med att spana in den nybyggda terrassen med sitt sköna segeldukstak och armeringsjärn som klätterstöd. Jag hade gärna gjort något liknande av vår terrass som idag saknar tak och inte alls känns ombonad. Ibland önskar jag att vi bodde i hus och kunde bygga som vi vill.  

Och varför inte låta ljuslyktorna stå framme året om - med annat innehåll? :) 

Tack Sandra för titten, det var både roligt och inspirerande! Hoppas på en fortsättning nästa år.    

2 kommentarer:

  1. Nämen åh! Tusen tack!! :D Alltså din blogg vill int riktigt hållas i min reader, så jag missar alla inlägg mellan varven :/ Jag sätter till dig på nytt så ska vi se om det kanske fungerar bättre den här gången :)
    Vad kul att du fick inspiration!! Det räcker för mig, att en enda får inspiration, så blir jag glad!! :D Och naturligtvis blir det en fortsättning!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj undrar vad Google reader har emot min blogg då! Jag använder inte den utan eftersom jag använder Blogger har jag valt att lägga till alla bloggar i min läslista, där hålls de bra :) Fast det är en djungel med alla portaler och listor...

      Det var jätteroligt att titta runt i er fina trädgård, otroligt vad mycket ni har hunnit med på bara två år! Hörnet längst bort med det lilla skjulet, där tycker jag ni ska ha hönor! ;)

      Radera