25 september 2013

Hemma hos oss

Ibland har jag snubblat över väldigt intressanta inlägg, oftast via någon annan blogg som jag läser hysat regelbundet, om hur olika familjerna lever och vilka saker som prioriteras. Dessa inlägg har jag samlat och läst om och om igen (läs bl.a. här, här, här, här och här). Det ger en riktig tankeställare att läsa så många olika texter om familjelivet och jag tänkte att jag också ska försöka sammanfatta livet hos oss - om inte annat så för min egen skull, så jag kan titta tillbaka om ett år eller två och se om jag fortfarande känner igen mig. Jag skriver 'vi' fast det är min text, för vi är faktiskt alltid överens om det som på riktigt är viktigt. Något annat hade jag aldrig kunnat leva med. 

Saker vi gör tillsammans.

* Vi samlas till en gemensam måltid åtminstone en gång varje dag. Maten försöker vi laga tillsammans när det bara går.
* Vi tar skogspromenader på kvällarna och lyser med ficklampor på varandra och träden. Tittar på svampar, klappar den mjuka mossan och klättrar på stora stenar. Springer nerför backarna på spånbanan och peppar varandra att orka lite till. Vi är starka och orkar springa jättelångt, tvååringen och jag. Pappan springer fortare men det är för att han har så långa ben.
* Vi läser böcker, minst två stycken varje kväll och ligger kvar i sängen och håller din hand tills du somnat, oavsett hur länge det tar. 
* Vi har oftast något projekt på gång, stort eller smått, och alla får vara med och bidra med det de kan. Man kan alltid lära sig något nytt, varje dag. Man måste få prova för att lära sig.
* Vi hör alltid på när du vill berätta något. Att lyssna är ofta viktigare än svaret. 
* Vi hälsar på mormor, morfar, farmor och farfar så ofta vi kan. 


Saker vi prioriterar.

* Att få uppfostra ett barn är en gåva och inte en rättighet och därför ska man alltid behålla en ödmjuk inställning till att barnet föds som en egen liten person, som går sina egna vägar i livet.
* Samsovning är det bästa sättet att klara nattens långa separation. Du får sova i vårt rum så länge du bara vill.  
* Vi har ingen teve och kommer inte att skaffa någon. Vi sitter framför datorskärmen som kräver ett aktivt beslut om vad man vill titta på och den står aldrig på och brusar i bakgrunden om ingen tittar. 
* Vi skriker inte åt varandra. Aldrig någonsin. Har man åsikter får man uttrycka dem men aldrig såra någon annan. Har man bra argument kan ett beslut alltid ändras.
* Det finns ingen fredagsstädning, men när det väl ska städas hjälps vi alla åt. Det är helt okej att inte bädda sängen.
* Man kramar aldrig någon som inte vill bli kramad. Man får alltid säga nej till allt som inte känns bra i magen, till alla, alltid. Lyssnar de inte är det helt okej att slåss.
* Ingen behöver vara perfekt, bara "good enough". Alla gör misstag. Det blir folk av de flesta ändå.  

Allt jag inte tror på.

* Mycket kunde jag räkna upp men det kan sammanfattas i en enda kort mening: Jag tror inte på metoder och rutiner. Barn föds inte med en bruksanvisning. 
* Barn behöver inte lära sig vem som bestämmer och jag ska aldrig någonsin kuva dem med min föräldramakt.  Min vilja är inte viktigare än deras.
* Det är inte viktigt att vara konsekvent. Det är mycket viktigt att kunna argumentera för sin sak.  
* Hos oss behöver man aldrig äta upp maten. Ett extra mellanmål är helt okej.
* Man ska inte låtsas vara glad när man egentligen är arg, irriterad eller ledsen. Var alltid autentisk och öppen när det kommer till känslor.
* Barns sorgsenhet och gråt ska inte avledas, avfärdas eller viftas bort som ilska. 


Allt jag vill bli bättre på.

* Svär mindre. Det låter fult och tillför inget. 
* Var mindre tråkmåns och delta mer helhjärtat i leken utan att sucka av tristess efter två minuter av rollspelande. Om jag inte klarar av det, ska jag i stället föreslå en annan lek som är roligare för mig. Alla behöver inte tycka om allt. 
* Att behöva skynda sig är ett vuxenpåhitt. Om barnet kan själv så stämmer det säkert. Se alltid till att det finns tio extra minuter.
* Vid frukosten ska jag inte bara läsa tidningen utan prata om dagen såvida vi inte läser tidningen tillsammans och kan kommentera vad som står i den. 
* Be om förlåtelse och erkänn att du hade fel och gjorde fel ibland. 
* Diska lite oftare än varannan vecka.


1 kommentar: