3 oktober 2013

Dags för höststädning

Nån dag, när som helst nu, bara jag hittar tiden...ska jag höststäda i trädgården och förbereda både den och mig på vintern som närmar sig. Jag har ett par krukor (bl.a. dahlia, gladioler och kalla) som jag gärna vill försöka övervintra och eftersom knölarna är frostkänsliga borde de väl tas upp NU!

Murgrönan i planteringen med sommarblommor tänkte jag försöka ta in som en krukväxt, problemet är bara att jag saknar lämpliga fönster att ha alla blommor i. Det enda som verkligen är ljust och har en lämplig bänk, står alldeles bredvid spisen och hettan gör att blommorna inte trivs alls :/ Stora blommor som mina julstjärnor och mangoträdet kan knappast hängas upp i amplar heller. Besvärligt är det.

Så här ser det ut i trädgården nu (översiktsbilder sparar jag här):

Sommarblommorna var fina ännu 24 september (konstig bildvinkel bara)


men en vecka senare ser de ut så här. Dags för komposten tror jag. 


Den lilla korkskruvslärken 'Horstmann's recurved' har växt massor, men inte skruvat sig särskilt mycket! Topparna pekar rakt uppåt, men kanske är det bara fjolårsskotten som skruvar till sig. Vi får väl se.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar