28 november 2013

Nya försök

Skam den som ger sig, nu har jag köpt nya blommor igen...

Alleria har fått vara hemma hela veckan då dagmamman är sjuk, och vi undviker reservdagis som pesten eftersom alla som går dit är sjuka sen. Fakta. Så här pusslar vi för fullt för att få ihop arbetstiderna...

Idag tänkte jag roa oss med att spendera förmiddagen vid Sunds trädgård. Jag bad personalen rekommendera de mest härdiga, torktåliga och förlåtande växterna de hade, och sen tog jag en sväng om reahyllan och plockade på mig några extra gröna saker (ingen idé att spendera mycket pengar på något som ändå dör förr eller senare liksom). Det blev en liten samling, väl inpackade mot snålblåsten. 


En cyklamen från eneuroshyllan. Visst, den är kinkig och kommer garanterat att dö, men för det priset är det liksom inget att diskutera. Den är vacker med sina marmorerade blad (fokus på bilden är åt skogen, jag vet).

En flamingo-blomma? Så sa hon i alla fall och jag ifrågasätter inte. (Anthurium andreanum, tack Sandra!)

 
En garderobsblomma (Zamioculcas zamiifolia) ! Om inte den överlever i det jäkla köksfönstret, ja då ger jag nog upp sen. Hon i butiken lovade att den överlever precis allt utom minusgrader. Det tror jag när jag ser det...


Så här ser fönstret ut nu. En garderobsblomma, en snigelblomma (!) - den återkommer vi till i ett senare inlägg, en IKEA-lampa och en tjock katt som är förnärmad för att han inte ryms att ligga ner mera och därmed gör sitt bästa för att putta ner allt som är i vägen. Jag sa till i butiken att jag vill ha en extra tung och stabil kruka till denna blomma...

En porslinsblomma / hoya. De ska visst också vara tacksamma och lättskötta. Nu får vi allt göra klart Allerias rum så jag får fler fönsterbräden för jag blev visst lite ivrig i mitt shoppande och nu har jag ingenstans att ha den.

En rumsgran (Araucaria heterophylla) för att det snart är jul! Jag tänkte att den kanske kunde stå en tid i köket och sen byta plats (så den får lite dagsljus) och jag tycker nog att den trista brickan med de ensamma ljuslyktorna funkar liiite bättre nu? Ska bara hitta en acceptabel tidningssamlare så tidningarna och breven kommer bort från bordet också.

 Sen avslutade vi vår shoppingtur med ett arbetsrelaterat besök där vi hade sån tur att vi fick fixat både material och arbetskraft helt gratis, så nu känner jag mig rätt nöjd med dagen!

5 kommentarer:

  1. Garderobsblomman/zamiakallan (Zamioculcas zamiifolia) får jag inte att trivas någon annanstans än under vindstrappan i mörkret, där jag glömmer att vattna den! :o Jag hade en i köksfönstret och där trivdes den icke, så de kan faktiskt vantrivas i för ljust. Och så ska man INTE vattna dem typ aldrig ;) Ok, nog någon gång, men inte alls så ofta.

    Japp, flamingoblomma (Anthurium andreanum) it is! De är tacksamma och blommar ju nästan fastän man inte gör något med dem. :)

    Hoya är min favorit, och så har jag ju fönstren fulla av dem också. De blommar nästan ständigt, och tål torka förvånansvärt bra! De får vatten bara en gång/månad, och det är de nöjda med. Inte tar de skada av att torka ut heller så att man verkligen ser att de är törstiga ;)

    Nu blev ju jag också sugen på nya grönväxter! Men föstren är fulla, så det är nog något jag ska glömma för stunden ;)

    Jag skulle säga att du ska satsa på hoya, som är mest livskraftiga och svåra att ta livet av... :) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag har en gång ägt en garderobsblomma å den placerades i ett wc utan fönster, där trivdes den allra bäst. Sen flyttade vi å den fick fortsätta vara wc blomma, men i ett wc med fönster..där var den inte lika "glad" mera.


    SvaraRadera
  3. Åh det låter lovande detta! Häftigt vad garderobsblomman riktigt klarar av :) Det kan nog hända att den får flytta till en riktigt mörk och mysig plats då, så får Hoyan stå i fönstret.

    Flamingoblomma var ett kul namn :) Det måste finnas flera sorter av dem, för jag minns att mamma hade en kul variant när jag var liten men den var mera lågväxande och fick hela tiden jättestora blommor utan att man behövde bry sig om den alls!

    Men vårt största bekymmer är inte ljuset, utan värmen. I köket är det ett gammalt el-element som står på heeela tiden (det ska bytas ut småningom hoppas jag) och i vardagsrummet är det den öppna spisen...inte lätta livsvillkor för växterna här inte! Några andra fönsterbrädor finns för tillfället inte.

    SvaraRadera
  4. Kan det vara en Fredskalla som din mamma hade? De är lite "ungkarlsblommor" som aldrig dör ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter en snabb bildgoogling tror jag att det var precis en sån hon hade :) Kunde absolut tänka mig en likadan.

      Radera