12 november 2013

Yolanda / Haiyan

Det kändes lite futtigt att skriva något ytligt om vår i-landsvardag efter att ha sett bilderna från Filippinerna. Det som ser ut som ett gigantiskt plockepinn var någons hus, ett hem. Så många hemlösa familjer. Det kunde ha varit jag. Men jag har turen att vara född i ett land som aldrig ens upplevt en ordentlig storm, än mindre någon jordbävning eller tsunami. 

Jag har undvikit Aftonbladet och Expressens nätsidor i några dagar nu, jag vill inte läsa de hemska historierna om föräldralösa barn och mammor vars spädbarn rycktes ur deras armar av stormvindarna. Jag vet att de finns, alla dessa människor vars liv tog en fruktansvärd vändning en dittills helt vanlig dag, och jag vet också att massmedia frossar i deras historier för att (i bästa fall) få oss att känna dåligt samvete och (i värsta fall) sälja fler lösnummer.

Det finns många som skrivit ögonvittnesskildringar från stormen, det är bara att googla. En av dem är en Socklotbo. Där hittar ni också kontonummer för direkt hjälp till området via en församling i Vasa. Sen går ni in på Röda Korsets hemsida och donerar lite av pengarna som skulle gå till julklappsshoppingen för det har vi alla råd med

Gör det riktigt enkelt och SMS'a  SPR  till numret 16499 för att skänka 15€. Det är allt du behöver göra. Gör det NU. 

SMS donation
Skicka SMS SPR till numret 16499 (15 €) - See more at: http://www.rodakorset.fi/bidra#sthash.sZqB5aL0.dpuf
SPR till numret 16499 (15 €)
SPR till numret 16499 (15 €)
SPR till numret 16499 (15 €)

2 kommentarer:

  1. faktiskt två socklotbor där, både Hanna och Maria. kan inte sluta tänka på hur de har det...och vårt lilla råddiga hem är liksom inte så hemskt längre. vi har ju åtminstone tak över huvudet. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet, de hade nog änglavakt som klarade sig helt oskadda! Hoppas familjen de bodde hos också ska få en normal vardag igen.

      Radera