18 januari 2014

Sommarplaner

Jag försökte känna efter om jag har några sommarplaner...tror inte det va? Inte än? Alla andra sitter visst med frölistor och ser redan sommaren framför sig, men jag är nog lite trögstartad - det blev ju nyss vinter, låt mig sova ett tag till. 

Trodde dessutom vi var klara med grävandet i trädgården nu! Men nej, när jag tittar igenom min lilla projektlista ser jag ju att det finns ett viktigt projekt kvar - framsidan av huset! Som det är nu ser det rätt deprimerande ut med en rabatt som är bara naken jord och ogräs, en uppochnervänd betongkruka, en vildvuxen schersmin och en ängslig liten honungsros som jag fick av mina föräldrar och som vi grävde ner vid husknuten för att försöka få den att överleva vintern. Vi får väl se hur det går med den saken, denna konstiga vinter ger inte känsliga växter de bästa förutsättningarna!

Men viktigaste projektet i sommar blir nog att försöka fylla på de nya rabatterna och hyfsa till de gamla... Till vänster mot grannens gräsmatta gapar det alldeles för tomt, till höger runt bärbuskarna hotar ogräset att ta över och i cirkelrunda rabatten runt den stora tallen har myrorna fräckt nog byggt en myrstack och bosatt sig mitt i min mossflox! Här ska grävas, delas och rensas och jag drar mig inte för att använda myrgift på de otäckingarna heller. Varför måste de bo i min rabatt när de har en hel skog att bre ut sig i?!


När det kommer till trädgårdens växter är min filosofi att gratis är gott...varför slösa pengar på klena små växter när man kan gräva upp delar av perenner i andras trädgårdar och få nästan fullväxta plantor på ett litet kick? Mina föräldrars trädgård är en guldgruva i det avseendet, här växer ju saker i överflöd så ett litet hål här och där syns inte ens, och växterna är nästan garanterat överlevare som klarar sig bra även i vår trädgård.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar