15 april 2014

Kodials gårdsbutik

Igår eftermiddag satte jag mig i bilen tillsammans med några Marthor för att besöka Singsby och Kodials gårdsbutik. Vilken upplevelse det var och vilken service vi fick! Kodials odlar och säljer ekologiska grönsaker, och vi bjöds på en rundtur på gården och i växthusen. 

Vi började utomhus, där Ravel Kodial berättade om odlingarna på gården och visade alla knepiga maskiner som används - inget bekämpningsmedel används på gården utan ogräset bekämpas maskinellt och manuellt. Sen fortsatte vi in i packhallen för morötter där morötter sköljs och paketeras nästan året runt...vilket hästjobb! Men Kodials morötter är välkända och välsmakande och folk åker långa vägar för att få tag på dem. Vi kunde verkligen förstå varför när vi bjöds på det ena smakprovet efter det andra av saftiga rotsaker!


Sen fortsatte vi till växthuset och salladen som växte i långa rader. Också här provsmakade vi en massa sorter, min favorit blev Salanova med mandelsmak samt den vackra Ängssyran. Ravel berättade att andra producenter satsar på att grönsakerna ska vara stora och se bra ut - hos Kodials satsar man på smak och kvalitet. Vilket också märktes, salladerna var fräscha och spänstiga och oändligt mer smakrika än de vissna "trasor" som man annars kan få i butiken.


Efter rundturen bjöds vi på kaffe med otroligt vackra smörgåsar och sen släpptes vi loss i gårdsbutiken. Ravel plockade fram varor och bjöd frikostigt på allt, och vi handlade korgarna fulla med sallad, sättpotatis, ekologiskt te, kokosolja och chips och massor annat. En av Marthorna vann lotteriet och fick en stor produktkorg och sen blev vi alla fotograferade och hamnade på facebook och diskuterade välgörenhet och fick produktprover och handlade lite till innan vi slutligen klev ut på gården igen och då var klockan redan nästan nio! Vi hann med ett besök i Jungsund också innan vi åkte hem men det blir så många bilder nu så det får bli ett eget inlägg.
 


 Mina knubbiga små salladsplantor - från vänster spenat, ängssyra och salanova - ska jag försöka plantera om och se om de vill fortsätta växa här inne hos oss.  


4 kommentarer:

  1. Oj om jag vetat att du skulle dit hade jag beställt efter chipsen! Jag köpte en påse på stormässan, men den tog slut efter 10 minuter :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte också chips efter att ha fått provsmaka - förra gången vi testade rotsakschips var de så äckliga att vi slängde halva påsen! Men dessa var gooooda! Man borde ordna någon sorts langningskedja från Singsby ;) vet inte hur jag ska kunna vara utan den goda salladen mera...ska testa odla den i sommar.

      Radera
  2. Oj, dit vill jag å. Förutom i hallen där morötterna är ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var så välkomnande och sa att det är bara att komma dit o titta närsomhelst! Det kanske räcker med ett besök i växthuset för din del ;)

      Radera