3 juli 2014

Också små trädgårdar behöver sina träd

Efter den oförklarliga syrendöden förra sommaren så var det äntligen dags att ersätta de torra spretiga buskarna med något annat, och jag var helt säker på att jag ville ha ett litet träd! Vid Blomqvists plantskola förra veckan gick vi runt och tittade på bl.a. järnvägshängapel, hängsälg, små plommonträd och ullungsrönn (himla vackert träd)! Men inget kändes helt hundra, de vackraste träden är knappast riktigt härdiga här på vår norrsida, och vi ville gärna ha något som bär frukt OCH har en vacker höstfärg! Så till slut kom vi ändå hem med en uppstammad aronia. Om den verkar trivas, ska den få sällskap av en till i rabatten på motsatt sida.


Marken här består av ett tunt lager matjord, sen är man redan nere i dräneringsgruset, som synes...får se vad trädet tycker om det. Men nu är iaf. de döda buskarna borta och trädet på plats bakom vinbären! Åkerbären har spridit sig flitigt och jag hoppas de med tiden täcker in hela denna sida av rabatten, så jag helt slipper att rensa ogräs. Framsidan av rabatten har i sin tur tagits över av skogsförgätmigej, men det är helt okej med mig för de är väldigt vackra när de blommar och mycket lätta att rensa bort - tur de, för de försöker fortsätta sin invasion över hela trädgården!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar