7 december 2014

Julmatmarknad vid Juthbacka herrgård

Det blir inte mycket skrivet under dessa mörka månader. Eller, jag skulle nog gärna skriva, men när det är så svårt att få bilder att illustrera texten med så lämnar också tankarna oskrivna. Suddiga mobilbilder eller kamerabilder med fel fokus eller konstiga färger, det är tydligen vad jag tycks få till de gånger jag ens ids försöka fota något i vintermörkret. 

Nu tänkte jag ändå skriva några ord om söndagen för två veckor sedan då vi deltog med vår äppelmust från Dalbo Must i Juthbackas evenemang JulMatmarknad, och jag lyckades allt få några foton därifrån innan allt tog slut! Hemskt roligt och givande dag, jag hade aldrig trott att så många skulle komma - där var fullt hus från öppningen kl. 12 till ca halv fyra då de flesta försäljare hade sålt det mesta av sina varor och därmed packade ihop och gick hem - så också vi! Det visar att det verkligen finns ett intresse för lokalproducerade (ofta ekologiska) livsmedel, himla kul! Hoppas det blir en fortsättning nästa år. Den gamla herrgården ger ju också en sån fin inramning åt alla evenemang. Vi delade också ut info om musteriet till en massa intresserade besökare som minsann alla hade fina äppelträd hemma. Nu hoppas vi på ett fint äppelår 2015.

De företag som deltog i matmarknaden var: 
Glenn Sundstedt - matoljor
Marmeladkompaniet - marmelader & sylter
Aroma bageri - bröd & bakverk
Carita Häger - bondost
Skogsjö ekogård - eko griskött / Wärnå gård - eko nötkött
Bacca - safter, glögg, schampoo
Backlunds trädgård - julblommor
Heinäholman mehiläistarhat - honung
Easybaking - muffinsformar & pepparkaksmått
Kim Jungarå - ekomorötter
Susanne Thoden - dörrkransar
Dalbo Must - äppelmust
På utsidan, Ann Söderlund - granbockar och -tomtar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar