8 april 2015

Påskäggspyssel


Lite sent nu när påsken är slut, men jag tänker ändå visa ett roligt pyssel som Alleria och jag gjorde tillsammans. Tanken var att vi skulle färga ägg med en speciell sorts färg, men när den var slut i bokhandeln fick vi tänka om. För att mildra besvikelsen gav de snälla ägarna Alleria ett pysselset för att måla med schabloner på ägg (bilden ovan), och det var oväntat kul och lätt! Tur jag hade blåst ur många ägg för hon målade flitigt.


Men sen testade vi i alla fall det som jag hade tänkt från början, att måla med smält stearin på äggen och sen doppa dem i färg för att skapa fina mönster. Tekniken har jag lärt mig på en Martha-träff för några veckor sedan. Alleria var förvånansvärt skicklig att skapa fina mönster på äggen med hjälp av en spik och en knappnål fäst i en penna. För att färga äggen använde vi karamellfärg, men konstaterade att den gula färgen höll ganska dåligt. Det blev mest olika blå nyanser, men det blev fint så också!


Senare smälte jag bort allt stearinet från äggen och polerade dem så de blev blanka och fina. Ett enkelt och roligt pyssel för lite äldre barn (pga det heta stearinet passar det inte för småttingar), det ska vi absolut göra igen men då hoppas jag ha fått tag på de riktiga färgerna så vi får lite mera variation i färgskalan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar