4 maj 2016

Äppelföretagande

Via Dalbo Must, vårt gårdsmusteri, blev vi inbjudna att delta i en tredelad kurs inom YA's projekt Kursgården i samarbete med Företagshuset Dynamo med temat äppelföretagande. Jag är så glad att vi (jag och maken) nappade på erbjudandet för de två kursdagar vi hittills deltagit i har varit så oerhört intressanta och inspirerande!

Vid det första tillfället föreläste Katharina och Lars frÃ¥n Äppelfabriken i Sverige och Leif Blomqvist frÃ¥n plantskolan i Lepplax, bÃ¥da auktoriter i ämnet pÃ¥ olika sätt. 
Äppelfabriken som verkligen har byggt upp en stor och omfattande verksamhet inte bara runt äppel utan också övriga bär och grönsaker har jag tittat mycket på och hämtat inspiration från vad gäller framtiden för vårt eget musteri, och Leif är kunnig som få när det kommer till äppelträd - vi är där ett par gånger per säsong, hämtar alltid med oss något nytt hem och känner oss lyckligt lottade som bor i närheten när man ser hur långväga gäster vallfärdar till hans plantskola!

Vid det andra kurstillfället som hölls i mÃ¥ndags pÃ¥ vackra Lalle gÃ¥rd i Veikars, sÃ¥ föreläste Anna och Ola frÃ¥n Riktig Cider samt den energiska idésprutan Andreas frÃ¥n Brännland Cider, den första tillverkaren av iscider i Norden (skulle jag tro?). PÃ¥ plats fanns allt frÃ¥n musttillverkare till förädlare av äpplen till jordbrukare som överväger äppelodlingar pÃ¥ sina marker. SÃ¥ intressant att fÃ¥ lyssna till olika perspektiv pÃ¥ allt som har med odling av äpplen att göra! Vi Ã¥kte hem fulla med idéer om hur man kunde utvidga och utveckla verksamheten pÃ¥ vÃ¥r lilla gÃ¥rd. 

http://www.lalle.fi/wp-content/uploads/2015/10/lallis19710031.jpg
Bild: lalle.fi

Måste skratta för mig själv när jag undersökte möjligheterna att klassa vår odling som specialodling och därmed fungera som ett aktivt, stödberättigat jordbruk i liten skala - av alla tänkbara yrken som finns är nog bonde det som stått bland de sista på min lista! Men ruku kvinno som int kan änder se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar