1 augusti 2016

Tio frågor om sommaren

Hittade sommarlistan inne hos eminenta christa.fi!

1. Vilket skolvitsord ger du den nordiska sommaren som idé? Motivera.
9 för årets sommar. Full pott om den hade innehållit lite mindre myggor, getingar och ihållande hällregn i början av vår ledighet. Förra sommaren får en 5'a. Eller kanske en 4'a, för i ärlighetens namn kan jag inte ens godkänna den som någon riktig sommar. Alldeles för kallt och för lite sol var det.

2. Vem tillbringar du för lite tid med under sommaren?
Mina vänner som bor för långt borta. Det är hemskt tråkigt att vi träffas så sällan men kanske går det att ändra på saken när vi alla är medelålders och inte har småbarn hemma längre.

3. Vad vill du absolut inte missa under sommaren?
Heta sommardagar och badande barn vid villan, gemensamma lediga dagar med maken även om han mest jobbar på gården medan vi andra latar oss. Solbruna, rufsiga ungar som äter glass varje dag och tycker att "det här, det är livet det!".

4. Vad klarar du dig utan, som de flesta tycks tycka att hör sommaren till?
Alla former av utflykter till nöjesparker, vattenland och annat överbefolkat elände. Allt som innebär mer än en timmes bilåkning.

5. En plats du gillar som du för sällan besöker under sommaren?
Vet inte vad det skulle vara. Trivs nog bäst hemma.

6. Något oväntat du gärna sysselsätter dig med på sommaren?
Det är väl inte speciellt oväntat; jag läser böcker, röjer i skåp, lådor och förråd och är mycket kritisk till den enorma mängden kläder vi samlar på oss och som tydligen ska tvättas jämt.

7. Vilken siffra står det på din solskyddsfaktor?
Använder sällan något solskydd alls. Ibland snor jag lite av barnets kräm om jag vet att jag ska vara ute länge. Smörjer inte heller barnet speciellt bra, men hon älskar krämer så hon smörjer sig ofta själv...
Jag anser att solen gör gott för oss nordbor och det är viktigt att få sol på huden så vi orkar hela långa vintern. Använder man förståndet och är bara korta stunder i solen åt gången så behöver man inte hålla på och kladda in sig med solkräm med ytterst suspekt innehållsförteckning i tid och otid. Barn ska vara bruna (inte brända) efter ett långt sommarlov!

8. Tre somriga favoriträtter?
All mat som lagas av någon annan än mig. Yoghurt med färska bär i. Nyrökt sik/lax.

9. Dina bästa tips för en regnig sommardag om du inte får säga böcker eller filmer?
Vet inte, höll på att bli helt galen av att vara ensam hemma med barnet när det regnade två veckor i sträck. Till och med hon ledsnade på att titta på teve/dator/surfplatta till sist... Vi hängde mycket i bibban och försökte träffa vänner med barn som var lika uttråkade de.

10. Vilka känslor fyller dig i augusti när sommaren börjar ta slut?
I slutet av sommaren känns det bara ledsamt och vemodigt. Men när vardagen börjat igen och alla är tillbaka på jobb och dagis kan jag ändå uppskatta de vackert krispiga höstdagarna, hösten signalerar också lite av en nystart för mig så det är en bra tid att ta tag i nya projekt. Numera är det iofs mest äppelmusteriet som upptar min tid och mina tankar varje höst, i slutet av augusti börjar en ny skördesäsong som vi ser fram emot med förväntan och oro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar