5 september 2013

Den bästa årstiden?

Det fortsätter visst att vara ohemult varmt och fint väder åtminstone veckan ut. Vilken sensommarvärme! Min stackars hjärna fortsätter att envisas med att det är höst och klä mig alldeles för varmt medan smultronen fortsätter att mogna här utanför. Man får tacka och ta emot bara. 

Egentligen är kanske detta den bästa årstiden av dem alla. En tidig höst där sensommarens värme dröjer kvar, vackra soliga mornar där dimman ännu hänger kvar mellan husen, dagg i gräset och kyliga kvällar och nätter som gör att man sover gott. September månad är också min födelsedagsmånad, det var ju trevligt åtminstone när man var yngre!

Jag har alltid tyckt att det är hösten som är den riktiga tiden för en nystart (och inte nyår, vem orkar engagera sig mitt i mörkaste vintern...) och inbillar mig varje höst att jag ska börja med en ny hobby eller börja motionera regelbundet eller något lika verklighetsfrånvänt. Fantisera kan man ju, så länge dagarna ännu är ljusa och varma. Tids nog kommer mörkret, regnet och kylan och slår en i skallen med sin verklighet.



Vi har varit flitiga äppelplockare. Drygt 160 kg "Transparent Blanche" har hämtats ur detta träd och ännu hänger många äpplen kvar och dinglar förargligt på fem meters höjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar