6 september 2013

Gissa min favoritfärg?

Det har liksom smugit sig på, det lilafärgade temat i vårt hem. Det började med sovrummet, som helt plötsligt hade mörklila väggar...och nu har färgen visst spridit sig till köket också. 

Våra kökskåp, i alla fall de undre, är målade i pupurlila (RAL 4007) och jag som var skeptisk till en början är nu överförtjust i dem! Övriga skåp är högblankt vita.


Sen blev det bara av farten ett lila-rutigt golv också... Egentligen hade vi faktiskt valt en annan färg, men när vi kom till butiken och skulle beställa golvet hade de fått in nya färger och naturligtvis föll vi för den ljust syrenlila färgen direkt! Så på stående fot där i affären bytte vi färg på golvet och beställde lila och ljusgrått i stället för den färg vi egentligen tänkt. Och det blev så himla bra! Alla hantverkare som kommit och gått under veckan har kommenterat det ovanliga golvet i så positiva ordalag.

Golvet är Marmoleum click från Forbo Flooring. Det enda jag hade helt klart för mig när vi påbörjade renoveringen var att det skulle vara miljövänligt och hyfsat kemikaliefritt, plastmatta gick alltså bort direkt. Parkettgolv hade vi ju sen tidigare, och även om det är fint så är det extremt opraktiskt i kök och hall där slitningen är så stor. Sambon föreslog klinkers men jag tycker de är så kalla och hårda att gå och stå på. För min inre syn såg jag också alla tallrikar och glas som med all sannolikhet skulle kraschas på golvet...

Efter lite googlande från min sida fastnade jag för ett linoleum-golv, som är både vackert, hållbart, varmt att gå på samtidigt som det är miljövänligt och dessutom ljuddämpande. Linoleumplattor tillverkas av linolja, harts och trämjöl med en botten av kork. Nu har vi linoleum i kök och hall och så blir det faktiskt klinkers med golvvärme strax innanför ingången - linoleum ska nog tåla vatten och smuts men visst finns det alltid en risk att fukt söker sig ner i skarvarna mellan plattorna och så sväller de.

Att välja tapet var ju enkelt. Vi gick in till utmärkta butiken Wargendahl med våra färgprov, sa ungefär vad vi gillade och frågade efter en tapet med kort leveranstid. Personalen tog fram två stycken tapeter och vi bestämde oss för den ena på fem minuter :) Lila-randigt passar fint med rutigt golv!

2 kommentarer:

  1. Man kan ana favoritfärgen jo...;)å tummen upp för att han du bor med kommer överens med den! :)Det är ett modernt och personligt kök ni har valt åt er..blir fint, häftga val..t.ex. golvet...gillar ert tänkande om miljö och kemikalier...å tiden håller nog minsann på att flyttats fram till nutid i köket nu... Det där köket passar er, det är "ni" på nått sätt!:)

    SvaraRadera
  2. Tack för dina snälla ord! Jag tycker också att det blir riktigt bra, det känns som ett bra val för oss. Det är faktiskt sambon som planerat köket, jag har mest bara tyckt till om det han föreslagit!

    Du vet ju hur jag är så det är viktigt för mig att det är miljövänligt och så lite kemikalier och plast som möjligt om man nu en gång ska göra om hemma. Renoveringar (och nybyggen) är annars en stor källa till giftiga ämnen i inomhusluften...

    SvaraRadera