6 januari 2014

Lisas lista: Hepp! Dagens boktips.

Idag är det trettondagen och igår hann jag inte med att blogga, eftersom vi var bortbjudna hela dagen. Så vi skippar helt enkelt punkt fem som ändå inte var särskilt intressant (alla vet väl att det bästa snackset är chips i alla de former!) och går rakt på nummer sex: 
Hepp! Dagens boktips.

Nu har jag ju redan berättat om många av mina favoritböcker/serier i ett tidigare inlägg och därmed vet vi redan att böckerna om Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith är mina absoluta, ohotade favoriter. Men det finns ju fler böcker (och genres) som är bra och jag blandar gärna böcker ur helt olika kategorier. 

Så dagens boktips får bli författarduon Roslund & Hellström  och deras kriminalromaner Odjuret, Box 21, Edward Finnigans upprättelse, Flickan under gatan, Tre sekunder och Två soldater. Ja, naturligtvis har vi alla böckerna i serien.. Temat kretsar kring brottsoffer och gärningsmän och mitt i handlingen finns alltid den excentriske kriminalkommissarien Ewert Gren, som hanterar sina egna demoner genom att lyssna på Siw Malmqvists gamla klassiker till låtar. 

Just nu läser jag den nyaste boken Två soldater, och även om jag inte är lika förtjust i den som de tidigare är den ändå fängslande och välskriven, det märks att författarna känner till det de skriver om (innan författarkarriären var Börge Hellström själv kriminell).

Två Soldater - Two Soldiers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar