14 augusti 2014

Det är dyrt med hösten

Samma visa varje år, första dagen med +12 grader på termometern får en att suckande börja rota i garderober och lådor för att hitta höst- och vinterkläderna...och sen förskräckt konstatera att 90% av allt man hittar är för smått. Några svordomar över att man inte handlade allt på fjolårets rea senare så är det bara att ge sig ut för att införskaffa nytt. Nu när Alleria ska vara hos dagmamman igen krävs ju dessutom dubbla uppsättningar av det mesta. Oh joy. 

En shoppingtur senare kom vi hem med detta; Nokian gummistövlar (vi ska inte ha några billiga plaststövlar, äkta gummi ska det vara - men varför måste de vara så tråkiga? Inga glada färger och figurer på dessa inte. A är besviken). Ett extra par regnbyxor (enda färgen som fanns kvar var rosa. A är glad). Tre par mössor (2,50 euro styck! Mamman är glad.), lite innekläder som var på rea och viktigast av allt, skalkläder från Kaxs. Jag har hört så mycket gott om dessa så nu ska de testas hemma hos oss. 


Det är bara att konstatera att jag fått ge mig i frågan om färger; jag försökte så fint styra in Alleria på den jättefina mörkblåa jackan med gult foder i. "Den här jackan var väl fin Alleria", försökte jag. Varpå hon lugnt svarade "men jag tror vi tar den här", och gick iväg med sin rosa jacka under armen. Jahopp. Men byxorna blev svarta i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar