24 augusti 2014

Kulturveckan som var

Veckan som gick var ju Kulturveckan här i Nykarleby, som kulminerade i den vida berömda Juthbacka-marknaden på fredag och lördag. Vi hann liksom inte riktigt med i år, jag tycker inte jag deltog i någonting alls... Tidsbrist och det trista vädret med småregnande hela tiden gjorde också sitt till. 

Alleria var i alla fall med på Barnens Dag vid Kuddnäs tillsammans med mommo och moffa, och det var tydligen hellyckat enligt de glada rapporter som jag fick sen :)  Käpphästhoppning var visst roligt, men ganska svårt när man har korta ben...


Alleria hade med sin egen häst Lilla Gubben (och Herr Nilsson fick också hänga med). 



Det fanns också en alldeles riktig häst som man fick rida på och jag har aldrig förr sett henne så avslappnad på hästryggen. Allerias beskrivning av upplevelsen: "ja skrek ingenting alls mamma. Int fast hästen fnös å int orka gå mera heller".


Vi gick nog ner till stan en sväng på torsdagskvällens Kulturnatt också, men pga. det eviga regnandet fick systemkameran stanna hemma så det blev bara några suddiga mobilbilder. Genomvåta blev vi också, speciellt A som glömde att hon inte hade gummistövlarna på och hoppade i en 10 cm djup vattenpöl...

Bäst var brandkårens uppvisning av bilar och maskiner på Bankgatan, och den lilla karusellen på torget.



Själv tyckte jag mycket om drop-in-vigslarna som ordnades i kyrkan, och önskade att jag haft tid att stanna på fler. Hela kyrkan var för det mesta fylld med folk och jag tyckte stämningen var riktigt högtidlig :) Hela sex par gifte sig under kvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar